15. Rekurencja 4.
Contents
15. Rekurencja 4.#
Treści kształcenia. Ciągi zadane rekurencyjnie w informatyce. Granice ciągów, algorytmy obliczania granic (problem zbieżności). Problem stopu w algorytmach. Interpretacja geometryczna (programy). Ciągi monotoniczne i ograniczone. Liczba Eulera.
Efekty kształcenia: Student potrafi operować ciągami rekurencyjnymi, badać ich zbieżność i granice. Potrafi określić podstawowe wady i zalety takich ciągów w zastosowaniach informatycznych.
Wracamy do ogólnych zagadnień dotyczacych ciągów, a właściwie do mało docenianego twierdzenia o ciagach monotonicznych i ograniczonych. Oto jego kolejne zastosowania.
Nie wolno sądzić, że omawiane przez nas twierdzenie o ciągach monotonicznych i ograniczonych ma zastosowania wyłącznie dla ciągów rekurencyjnych. Jest o wiele więcej jego zastosowań.
Za każdym razem, gdy symulacja komputerowa daje przypuszczenie, że ciąg jest zbieżny musimy to sprawdzić i to najlepsze (choć niejedyne) narzędzie.
Podamy tu jedynie najbardziej znane zastosowanie.
Liczba
. Jest taki znany problem z czasów Bernoulliego: czy składając do banku na procent składany pewną kwotę wypłata może być dowolnie duża (i bank zbankrutuje…) (analogia z ‘’wdowim groszem’’)? To musiał zbadać matematyk.
Czyli: wpłacamy do banku powiedzmy 1 zł z oprocentowaniem - i tu celowo jaskrawy dobór na
Gdyby dopuścić rosnącą w roku liczbę
Obliczanie procentu składanego:
R=RealField(50)
nmax = 1000
for n in range(1,nmax+1):
x = 1+R(1)/n
prod = R(1)
for i in range(1,n+1):
prod*=x
if n>=988:
print("s[%s] = %s"%(n,prod))
s[988] = 2.7169074548544
s[989] = 2.7169088432311
s[990] = 2.7169102287989
s[991] = 2.7169116115775
s[992] = 2.7169129915712
s[993] = 2.7169143687841
s[994] = 2.7169157432289
s[995] = 2.7169171149188
s[996] = 2.7169184838526
s[997] = 2.7169198500446
s[998] = 2.7169212134999
s[999] = 2.7169225742255
s[1000] = 2.7169239322344
Liczba
Istnienie tej granicy wynika właśnie z faktu, że ten ciąg JEST monotoniczny i ograniczony.
Uwaga: liczba
Rozważając
a stąd
więc również
i
Połóżmy
Z nierówności pomiędzy średnimi zastosowanej do
Stąd
Czyli ciąg
Ciąg
Dalsze informacje: np. poz. [1.] strony 146-150.
Można wykazać, że (zrobić wybrane na tablicy):
(a) jeżeli
(b) jeżeli
(c) jeżeli
A teraz: dowodzimy wybranego z tych wzorów.
Zadanie 4.1. Obliczyć granicę ciągu
Rozwiązanie. Przekształcimy do postaci pozwalającej skorzystać z powyższych własności:
gdzie wykorzystaliśmy, że
Zadanie 4.2. Oblicz granicę ciągu
Rozwiązanie: ponieważ
Przekształcimy wyraz badanego ciągu tak, aby pozbyć się symbolu nieoznaczonego i w granicy odnaleźć liczbę
Czyli
Zadanie 4.3. Oblicz granicę
dla .
Rozwiązanie: skoro
Obliczamy granicę
Zadanie 4.4. Obliczyć granicę ciągu
.
Rozwiązanie: tu również przekształcimy wyraz ciągu
czyli
a stąd
Zadanie 4.5 Zbadać monotoniczność ciągu
, gdzie .
Rozwiązanie: jest oczywiste, że dla każdej liczby naturalnej
Wykazaliśmy więc, że ciąg
Zadanie 4.6. Obliczyć granicę ciągu
, gdzie .
Rozwiązanie. Oszacujemy z dołu wyrażenie
Ale
Zadanie 4.7 Dany jest ciąg
, gdzie
Wykazać, że ciąg
Rozwiązanie. Ponieważ
Wykazaliśmy, że ciąg
Zadania samodzielne.
(1) Oblicz granicę:
(a)
(b)
(c)
(d)
(e)
I jeszcze taki
skrypt z kilkoma ciągami o granicy
Liczbę
przyjmuje się jako podstawę tzw. logarytmów naturalnych oznaczanych symbolem .}
Korzystając z definicji logarytmów możemy podać wzory na zamianę znanych ze szkoły średniej logarytmów
dziesiętnych
Uwaga: zarówno liczba
a więc musimy jak najdokładniej obliczyć
Zbiór zadań.#
Zadanie (1). W pewnym mieście pewien człowiek zachorował na … grypę. Załóżmy, że każda chora osoba
zaraża codziennie 4 zdrowe osoby. Ile będzie chorych
Zadanie (2). Pewna cząsteczka porusza się w kierunku poziomym i w każdej sekundzie pokonuje
odległość równą podwojonej odległości pokonanej w sekundzie poprzedzającej.
Niech
Zadanie (3). Każda poruszająca się piłka wprawia w ruch w ciągu sekundy 3 inne piłki,
przy czym po 2 sekundach zatrzymuje się. W chwili ,,zero’’ jest jedna poruszająca się piłka.
Niech
Zadanie (4). Dla każdego
Zadanie (5). Oblicz granicę ciągów (lub wykaż, że nie istnieje).
a)
b)
c)
d)
e)
f)
Zadanie (6). Czwarty wyraz ciągu arytmetycznego jest równy 8. Oblicz sumę 12 początkowych wyrazów tego ciągu.
Zadanie (7). Piłka, odbijając się od ziemi osiąga za każdym razem wysokość wynoszącą
Zadanie (8). Dany jest ciąg geometryczny postaci:
Wyznacz wszystkie wartości
Zadanie (9). Okres połowicznego rozpadu pierwiastka to okres, po którym z danej ilości
pierwiastka pozostaje jego połowa. Dla radu (
Zadanie (10). Bezpośrednio za pomocą twierdzenia Cauchyego o nierówności pomiędzy
średnimi oraz twierdzenia o 3 ciągach wykaż, że
Zadanie (11). Niech ciągi
Obliczyć granicę
Zadanie (12). Niech
Obliczyć granicę ciągu
Zadanie (13). Jeśli istnieje, to znaleźć wartość parametru
Zadanie (14). [Sendlewski] Pasek kodu kreskowego
tworzą na przemian kreski czarne i białe. Kod ten zawsze zaczyna się
i kończy czarną kreską. Każda z kresek (czy to czarna, czy biała) ma
grubość 1 albo 2. Ile jest pasków długości
Zadanie (15). Rozwiązać równania rekurencyjne przyjmując dowolny wyraz początkowy:
Zadanie (16). Zbadać zbieżność ciagów rekurencyjnych i określić ich granice przy zadanym wyborze pierwszego wyrazu:
(a)
(b)
(c)
(d)
Zadanie (17). Rozwiązać równania rekurencyjne:
Zadanie (18). Rozwinąć w ułamki łańcuchowe:
Zadanie (19). Przygotuj symulacje (programy) obliczania liczb Fibonacciego metodą rekurencyjną
oraz wzorem ogólnym (tu przyjmij
Zadanie (20). Dany jest wielomian
Stosując algorytm Hornera uzyskujemy wzór
Wyprowadzić wzór rekurencyjny na tę procedurę.
Odp.
Polecana literatura:#
M. Mrozek, ‘’Analiza matematyczna I. Notatki do wykładu matematyki komputerowej’’, UJ, Kraków, 2013.
P. Strzelecki, ‘’Analiza matematyczna I’’, UW, Warszawa, 2012.
M. Moszyński, ‘’Analiza matematyczna dla informatyków’’, UW, Warszawa, 2010.
M. Oberguggenberger, A. Ostermann, ‘’Analysis for Computer Scientists’’, Springer, London, 2011.
A. Ralston, ‘’Wstęp do analizy numerycznej’’, PWN, Warszawa, 1983.
D.B. Small, J.M. Hosnack, ‘’Ćwiczenia z analizy matematycznej z zastosowaniem systemów obliczeń symbolicznych’’, WNT, Warszawa, 1995.